۸ گام ساده برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین موفق

امروزه افراد زیادی داشتن یک آنلاین شاپ را به جای فروشگاه‌های فیزیکی ترجیح می‌دهند و این کار را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده‌اند که دلیل این تصمیم می‌تواند افزایش محبوبیت و استفاده از آنلاین شاپ‌ها در بین مردم باشد. ممکن است مدیریت و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین در ابتدا شغلی ساده به نظر برسد، اما راه‌اندازی فروشگاه آنلاین موفق و مدیریت آن کاری دشوار است.

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین با ابزارهای در دسترس و کاربردی مانند وردپرس (WordPress) و ووکامرس (Woocommerce) نسبتا ساده است اما موضوع تنها به اینجا ختم نمی‌شود. برای داشتن آنلاین شاپ موفق موارد مهم و اساسی دیگری هم هستند. راه‌اندازی فروشگاه آنلاین یا همان ای کامرس (E-Commerce) به شما این امکان را می‌دهد که محصول خود را به مجموعه وسیعی از مشتریان بالقوه موجود در وب نمایش دهید.

در این مقاله شما را برای ساخت یک فروشگاه آنلاین به کمک وردپرس راهنمایی می‌کنیم و نکاتی که باید برای داشتن آنلاین شاپ موفق رعایت کنید را به شما می‌گوییم.

۸ گام برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین موفق 

اولین گام برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین موفق، انتخاب محصول است. در ابتدا باید محصولی را مشخص کنید و سپس جوانب فروش آن به صورت آنلاین را بسنجید. اگر محصول شما تولید کردنی است، آن را تولید کنید و اگر خریدنی است آن را بخرید. به صورت کلی در ابتدا باید محصول را آماده کنید و پس از آن راه‌اندازی سایت را شروع کنید.

گام ۱: دامنه و هاستینگ مناسب برای وبسایت خود انتخاب کنید

دیتاسنتر

همواره اولین گام برای راه‌اندازی وبسایت، انتخاب دامنه و هاستینگ مناسب است. دامنه همان آدرسی است که کاربران به وسیله آن فروشگاه شما را پیدا می‌کنند پس باید دامنه مناسبی را انتخاب و برای ثبت دامنه خود اقدام کنید؛ و هاستینگ یا همان میزبانی وب عامل بالا بودن وبسایت شما است و از این رو بسیار اهمیت دارد.

اگر وبسایت شما وردپرسی است، برای داشتن فروشگاه آنلاین موفق بهتر است که از هاست وردپرس که بهینه شده برای وبسایت وردپرسی است و سرعت و امنیت بالایی دارد، استفاده نمایید. برای انتخاب هاستینگ مناسب، باید شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های هاستینگ را بر اساس مواردی از جمله آپتایم، خدمات و نحوه پشتیبانی مورد بررسی قرار دهید. به طور مثال شرکت میزبانی برتینا تمامی سرویس‌های هاستینگ خود را با آپتایم ۹۹.۹٪ و پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته به همراه بروزترین و سریع‌ترین سخت‌افزارها ارائه می‌دهد. 

گام ۲: وردپرس و ووکامرس را تنظیم کنید

ووکامرس

برای تنظیم وردپرس بر روی هاست و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین موفق خود دو راه دارید؛ برخی از شرکت‌های هاستینگ مانند شرکت برتینا، پلتفرم‌های مورد نیاز شما را بر روی هاست شما نصب می‌کنند و برخی دیگر این کار را انجام نمی‌دهند که در این صورت لازم است خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید. در هر صورت پس از نصب وردپرس، برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین موفق خود لازم است افزونه ووکامرس (Woocommerce) را برای وردپرس راه‌اندازی کنید. ووکامرس محبوب‌ترین و قدرتمندترین افزونه فروشگاه‌ساز است که برای زبان فارسی نیز بهینه شده و به وسیله آن می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را  به راحتی مدیریت کنید. 

گام ۳: شناسایی و انتشار ارزش پیشنهادی

قبل از ایجاد محتوا برای فروشگاه اینترنتی موفق خود، به شناسایی و نوشتن ارزش پیشنهادی توجه کنید. ارزش پیشنهادی نشان‌دهنده ماموریت و ارزش کسب‌وکار و محصولات شما است یا به عبارتی دیگر مزیت رقابتی است که بیان می‌کند چرا کسی باید از شما خرید کند و در واقع قولی است که کسب‌وکار شما به مشتری می‌دهد.

بدون ارزش پیشنهادی، مشتری‌های زیادی به شما جذب نخواهند شد و در واقع دلیلی برای خرید از شما نمی‌یابند و بهتر است که ارزش پیشنهادی خود را در وبسایت خود و در حدود یک صفحه به عنوان ماموریت و یا درباره ما با مشتریان به اشتراک بگذارید که به راحتی آن را ببینند و با شما آشنا شوند.

برای پیدا کردن ارزش پیشنهادی باید دو سوال مهم پاسخ دهید که عبارتند از: 

۱. محصول من چه مشکلی را برای مشتریان حل می‌کند؟

۲. چه چیزی رویکرد من به این مشکل را در مقایسه با سایر کسب‌وکارهای مشابه منحصربفرد می‌سازد؟

حتما برای شما سوال است که ارزش پیشنهادی به چه کار شما می‌آید؟ ارزش پیشنهادی به مخاطب شما نشان می‌دهد که فروشگاه آنلاین شما چیست و چرا باید شما را انتخاب کند و همچنین در هنگام تولید محتوا، براساس ارزش پیشنهادی خود تولید محتوا کنید.

گام ۴: صفحات محصول را ایجاد کنید

برای ایجاد صفحات محصول، موارد بسیاری وجود دارند که باید در نظر بگیرید که در ادامه به برخی از این موارد مانند عکس‌ها، توضیحات و اطلاعات محصول می‌پردازیم.

عکس‌های با کیفیت از محصول چه تاثیری در فروش دارد؟

اگر محصول شما فیزیکی است، برای ارائه تاثیرگذار نیاز به عکس‌های با کیفیت دارید. برای گرفتن عکس‌های باکیفیت از محصول، نیاز به نور خوب دارید و بهترین نور برای عکاسی نور طبیعی است. عکس‌های غیر حرفه‌ای و بی‌کیفیت باعث می‌شوند که سایت شما غیرقابل‌ اعتماد به نظر برسد، و مشتریان را از خرید خود دلسرد کند.

پس، مطمئن شوید که محصول شما برای عکاسی به خوبی نورپردازی شده و در مقابل یک پس‌زمینه مناسب قرار گرفته است. اگر می‌توانید، از جزئیات و زوایای مختلف محصول عکس بگیرید و در وبسایت آپلود کنید تا مشتری شما بتواند با خیال آسوده خرید کند.

البته فراموش نکنید که برای آپلود کردن عکس‌ها در سایت، از بهینه بودن آن‌ها نیز اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید عکس‌های خود را در پلتفرم‌های آنلاین نظیر Tinypng.com بهینه کنید، که این کار از کند شدن و سرعت پایین لود شدن وبسایت شما جلوگیری می‌کند.

اگر محصول شما مانند هاست یا دامنه است و در واقع محصول فیزیکی نیست، می‌توانید از المان‌هایی برای تصویرسازی در ذهن مشتری استفاده کنید، زیرا مشتری هنگامی که تصویری را می‌بیند با محصول بهتر ارتباط برقرار می‌کند.

توضیح محصول باید چگونه باشد؟

برای نوشتن توضیحات محصول دقت داشته باشید که محصول خود را به درستی توصیف کنید. هدف از نوشتن توضیح محصول، جذب کاربر به عنوان مشتری و هدایت او جهت خرید محصول است که به داشتن فروشگاه آنلاین موفق خیلی کمک می‌کند. 

برای نوشتن توضیح محصول گیرا باید متنی کوتاه، مختصر و مفید بنویسید. اغلب افراد متون را به طور کامل و کلمه به کلمه نمی‌خوانند؛ پس در هنگام نوشتن به خاطر داشته باشید که متن شما در عین کوتاه بودن، ساده و حاوی تمام نکات کلیدی باشد.

ویرایش اطلاعات محصول 

در نهایت، لازم است که بخش اطلاعات محصول را تنظیم کنید. در این بخش می‌توانید قیمت، نحوه ارسال، رنگ‌ و اندازه‌های مختلف محصول و دیگر اطلاعات را اضافه کنید. برای تکمیل این اطلاعات وقت بگذارید زیرا از بخش‌های ضروری یک فروشگاه آنلاین هستند. 

گام ۵: حمل و نقل خود را برنامه‌ریزی کنید

اگر محصول شما فیزیکی است نحوه ارسال برای شما به نوعی چالش است. نحوه ارسال می‌تواند موجب شکست یا موفقیت فروشگاه آنلاین شما شود. نحوه ارسال و مدت زمان آن باید برای مشتری شما کاملا شفاف باشد. در ابتدای کار شاید چالش‌های این بخش را ندانید اما نگران نباشید، در حال حاضر راه‌حل‌های بسیاری برای این چالش بزرگ فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد.

شما می‌توانید برای داشتن فروشگاه آنلاین موفق، بخش ارسال را کاملا برون‌سپاری کنید و از این چالش خود را رها کنید اما در نظر داشته باشید که حتما انواع روش‌های ارسال را در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا بتوانند مطابق با نیازشان انتخاب کنند.

اگر محصول شما غیر فیزیکی است باید به نحوه دریافت آن پس از خرید فکر کنید. باید راه‌حلی آسان، ساده و سریع داشته باشید تا در زودترین زمان مشتری بتواند از محصول استفاده کند.

گام ۶: روش‌های پرداخت را مشخص کنید

در ووکامرس شما می‌توانید روش‌های پرداخت و درگاه‌های مختلفی را تنظیم کنید. در واقع درگاه پرداخت از اصلی‌ترین بخش‌های یک فروشگاه آنلاین محسوب می‌شود. 

هنگام تنظیم روش‌های پرداخت لازم است روش‌های ارسال را نیز اضافه کنید تا مشتری با انتخاب نحوه ارسال مورد نظر خود، هزینه آن را بر روی فاکتور مشاهده و پرداخت کند.

گام ۷: بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO)‏ 

سئو

پس از انجام مراحل بالا شما آماده برای استقبال از مشتریان خود هستید اما مشتریان چگونه باید شما را پیدا کنند؟ برای اینکه مشتریان بتوانند شما را پیدا کنند یا به عبارتی دیگر برای داشتن فروشگاه آنلاین موفق، نیاز دارید که وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید یا به عبارتی دیگر با بهینه‌سازی محتوای وبسایت برای موتورهای جستجو، احتمال اینکه مشتریان شما را در هنگام جستجوی آنلاین محصولات پیدا کنند، بیشتر می‌شود.

همانند بسیاری از بخش‌های دیگر سایت، افزونه‌های وردپرس می‌توانند به شما کمک کنند. Yoast یک پلاگین بسیار معتبر و موثر است که می‌تواند به مدیریت عوامل SEO در صفحه مانند استفاده از کلمات کلیدی در متن، تیترها و خوانایی متن کمک کند. شما می‌توانید محتوای نوشته شده در وبسایت را از نظر بهینه بودن برای موتورهای جستجو از طریق این پلاگین بررسی کنید.

گام ۸: مارکتینگ، مسئولیت مداوم برای رسیدن به هدف

برای اینکه مخاطبان شما را بشناسند و بتوانید مشتریانی جذب کنید، علاوه‌بر بهینه‌سازی وبسایت نیاز به استراتژی‌هایی جهت جذب مخاطب، مانند تبلیغات دارید. در واقع مارکتینگ یا بازاریابی یک مسئولیت مداوم است که باید برای آن وقت و هزینه در نظر بگیرید.

جمع‌بندی: راه‌اندازی فروشگاه آنلاین 

امروزه افراد کمتری برای خرید به فروشگاه‌های محلی، پاساژها و حتی سوپر مارکت سر کوچه می‌روند. از این رو داشتن فروشگاه آنلاین به عنوان یک منبع درآمد خیلی خوب در ذهن خیلی از افراد است. فروشگاه‌های آنلاین فروش هر چیزی، در هر جایی و در هر زمانی را در بزرگ‌ترین بازار جهان، یعنی اینترنت، آسان می‌کند.

راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین کار آسانی به نظر می‌رسد اما مدیریت آن نیازمند پشتکار و دقت زیادی است. لازم است که فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید و سپس برای پیشرفت و موفقیت آن استراتژی‌ و برنامه‌ریزی‌ دقیقی انجام دهید. 



منبع : برترینا

گردآوری : زیزی گو

ارسال پاسخ