یکی از چالش هایی که در حال حاضر سئوکاران و علاقه مندان به این حوزه با آن روبرو هستند، بررسی و شناخت بک لینک و یا در واقع سایت هایی هستند که به سایت شما لینک داده اند. بهتر نیست اول درمورد بک لینک حرف بزنیم؟ و بررسی کنیم بک لینک تاثیر مثبت یا منفی روی افزایش یا کاهش رتبه سایت دارد یا نه؟
بک لینک چیست؟
بک لینک ها در واقع لینک های ورودی از سایت های دیگر به وب سایت شما هستند. فرایند دریافت لینک از Back link سایت های دیگر به سایت شما فرایندی است که کاربر از طریق کلیک بر روی متن یا تصویر موجود در سایت دیگر، به سایت شما منتقل می شود.
این امر از نظر الگوریتم پنگوئن موتور جستجوی گوگل حائز اهمیت است؛ چرا که گوگل هنگام انتقال کاربر به سایت، لینک را بررسی کرده و یکی از روش های اصلی برای ایندکس کردن صفحات جدید سایت است. همچنین یکی دیگر از پارامترهایی که بر روی رتبه بندی سایت به صورت مستقیم تاثیر دارد، تعداد و کیفیت بک لینک ها است.
اصول کار موتور جستجوی گوگل این است که از طریق لینک های موجود در صفحه، ارزش و اعتبار لینک های ورودی به سایت را بررسی کرده و سپس تشخیص می دهد و بر این اساس سایت را رتبه بندی میکند.
همان طور که واضح است؛ هرچه که ارزش و اعتبار سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند بالاتر باشد، شانس بیشتری برای افزایش رتبه و نمایش دادن سایت در نتایج اول گوگل را کسب می نمایید.
انواع لینک سازی
- لینک داخلی: در لینک دهی داخلی، لینک سازی بین دو صفحه موجود در سایت اتفاق می افتد. بدین صورت که از یک صفحه سایت به صفحه دیگر سایت از طریق کلمه، متن یک یا چند کلمه ای یا تصویر لینک داده می شود و کاربر با کلیک بر روی آن وارد صفحه شده و مطلب را مشاهده می کند.
- لینک خارجی : در این دسته از لینک سازی، سایت های دیگر صفحه یا صفحاتی از سایت شما که موضوع و مطلبی مرتبط با مطالب سایت مذکور داشته باشد، به سایت شما لینک می دهد و کاربر به سمت سایت شما هدایت می شود.
در زمان لینک دادن به سایت دیگر، هر لینک به صورت پیش فرض به صورت Follow می باشد. اما نکته حائز اهمیت در اینجا این است که در زمان اختصاص لینک خارجی که همان لینک دادن به سایت دیگر است، بهتر است لینک خارجی به صورت NOfollow قرار گیرد تا در صورت بروز خطا یا حذف سایت، احتمال جریمه شدن توسط گوگل کاهش پیدا کند.
1
|
<a href=“https://clickaval.com/blog/how-do-we-find-which-websites-have-links-to-our-website/website address”rel=“nofollow”>کلمه موردنظر</a>
|
Anchor Text
در گذشته موقع ایجاد لینک از عبارات رایجی مانند: “اینجا کلیک کنید” استفاده می شد، اما در حال حاضر متن یا تصویری که قصد دارید توسط آن لینک داده شود انتخاب شده و لینک سایت مقصد را کپی کنید. دلیل استفاده از عبارتی که برای لینک دادن استفاده می شود این است که موتور جستجوی گوگل هنگام مشاهده بک لینک، عبارت یا متن لینک شده را مشاهده و بررسی کرده و به لینک ارزش و اعتبار می دهد.
چرا که این کار نشان دهنده هدفمند بودن بک لینک نزد موتور جستجوی گوگل است و به طور مستقیم در سئوی سایت تاثیر می گذارد.
سخن از هدفمند بودن بک لینک به این دلیل است که لینک سازی به عنوان پلی میان دو سایت برای دسترسی بهتر و سریع تر کاربر میباشد.
ارتباط میان page Authority و لینک سازی
همانطور که واضح است و در قسمت بالا به آن پرداخته شد، لینک سازی خارجی و داخلی یکی از پارامترهای مهمی است که باعث کاهش یا افزایش رتبه سایت در گوگل می شود، چرا که هرچه تعداد سایتهایی که به شما لینک داده اند بیشتر باشد، شانش بیشتری برای نمایش داده شدن سایت در نتایج اولیه گوگل دارید.
در سال ۱۹۹۰ ،یکی از پارامترهای مهمی که باعث افزایش رتبه سایت نزد موتورهای جستجو می شد، استفاده از بک لینک های متعدد در سایت بود که برای الگوریتم پیج رنک اهمیت داشت. از این رو مدیرسایت و متخصصان سئو با بهره گیری از این تکنیک و گرفتن بک لینک و همچنین لینک دادن به سایت های معتبر، سعی کردند تا رتبه سایت خود را بهبود بخشند و در نتایج اول جستجوی گوگل بمانند.
استفاده از این روش تا مدتی پاسخگوی تلاش سئوکاران بود اما پس از به روز رسانی شدن الگوریتم گوگل و رو نمایی از الگوریتم پنگوئن گوگل سایت هایی که از این روش استفاده کرده بودند ،تحت تاثیر قرار داد.چون که الگوریتم پنگوئن گوگل توجه و تمرکز خود را بر روی لینک سازی سایتها قرار داده است و سایت هایی که بک لینک های غیرطبیعی دارند را جریمه یا به اصطلاح پنالتی می کند.
فاکتورهای ارزش گذاری بک لینک توسط گوگل
Page Authority – اعتبار صفحه
اعتبار صفحه و اعتبار دامنه دو مبحث مهمی هستند که که نزد سئو کاران و در مبحث یادگیری سئو بسیار حائز اهمیت است. اگر بخواهیم به صورت ساده و واضح به توضیح و معرفی اعتبار صفحه بپردازیم باید گفت:
به صفحات سایت شما اختصاص میدهد.این نمره در Moz.com اعتبار صفحه در واقع نمره ای است که سایت ۰ تا ۲۰ قرار دارد.نمره ای که توسط سایت مذکور به سایت شما داده میشود در واقع نشان دهنده این موضوع است که پیش بینی میکند یک صفحه خاص تا چه حد میتواند در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه خوب و قابل توجهی را به دست آورد.
Domain Authority – اعتبار دامنه
در تعیین اعتبار دامنه سایت فاکتورهایی از جمله نوع دامنه، عمر دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی و همچنین فعالیت در شبکه های اجتماعی تاثیرگذار است. ارتباط میان اعتبار دامنه سایت و بک لینک در این است که هرچه اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد، ارزش بک لینک و تاثیری که بر جایگاه سایت شما دارد افزایش خواهد یافت.
بیشتر بخوانید: Domain Authority و Page Authority چیست؟
ارتباط محتوای سایتی که به شما لینک داده است
همانگونه که میدانید هدف از لینک دادن انتقال کاربر به سایت دیگر برای دریافت اطلاعات بیشتر و مرتبط با محتوای سایت است که گوگل نیز به این نکته جهت اخذ رتبه برای سایت توجه دارد. برای مثال اگر سایت در زمینه خدماتی مانند طراحی سایت یا بهینه سازی سایت فعالیت میکند اما به سایت رستوران و یا تورهای مسافری لینک دهید، ارزش و اعتباری برای سایت ایجاد نمی شود.
امری بدیهی است که سایتی با دامنه مشخص که به سایت شما لینک داده است، به سایت های دیگر نیز لینک داده باشد. اما نکته قابل توجه این است که اگر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا کل دامنه لینک شده باشد، رو به افزایش باشد، ارزش و اعتباری که به هر سایت تعلق دارد کاهش مییابد.
محل استفاده از بک لینک
شما به عنوان طراح سایت وقتی اقدام به استفاده از تکنیک لینک سازی می کنید، لینک سایت مقصد را در footer قرار می دهید. اما طی تحقیقات و بررسی های انجام شده در مورد لینک سازی، استفاده از این تکنیک و اشاره anchor Text به محتوا، بر روی تصاویر، داخل و قرار دادن لینک در محتوای اصلی، در مقایسه با سایر روش های ذکر شده تاثیر بیشتری دارد و ارزشمندتر خواهد بود.
چگونه متوجه شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟
بنابر توضیحات کاملی که در ابتدای مقاله تاکنون به آن پرداخته شد، اهمیت لینک سازی و توجه و تاکید بر روی لینک سازی صحیح و کاربردی، امری است که طی سال های اخیر با استفاده از الگوریتم پنگوئن گوگل به رتبه بندی سایت ها می پردازد. از این رو امر مهمی که برای سئوکاران مورد توجه است، این است که از تعداد لینک های وارد شده به سایت خود مطلع شوند.
در این زمینه سایتهای داخلی و خارجی اقدام به بررسی این امر کرده و به سئو کاران جهت بررسی بک لینک های سایت کمک ویژه ای می نمایند. هرچند از نظر موتور جستجوی گوگل کیفیت لینک در مقایسه با تعداد لینک از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه به توضیح و معرفی این ابزار می پردازیم.
سرچ کنسول جدید گوگل
جدیدترین روشی که طی زمان اخیر برای بررسی بک لینک معرفی شده است، استفاده از ابزار به روز رسانی شده سرچ کنسول است، برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
- وارد سایت Google Search Console شوید
- وارد قسمت Link شوید.
- از سمت چپ قسمت Export External Link را پیدا کرده و کلیک کنید.
بعد از کلیک روی گزینه بالا، دو گزینه نمایش داده می شود
Latest Link: این گزینه بک لینک های سایت را به ترتیب زمانی نمایش میدهد و در مقابل هر لینک زمان ارسال لینک نوشته شده است.
More Sample Link: این گزینه بک لینک ها را بدون فیلتر زمانی و درهم نشان می دهد. با کلیک بر روی هر کدام از گزینه های فوق می توانید لیست لینک ها و زمان آن ها را در فایل اکسل ذخیره کنید.
آمارگیر Google Analytics
برای مشاهده لیست بک لینکهای سایت از طریق زیر اقدام کنید:
- در ابتدا وارد سایت https://analytics.google.com شوید.
- سپس وارد اکانت گوگل خود شوید و گزینه view و گزینه Property2 را انتخاب کنید
- سپس به ترتیب وارد گزینه های: All Traffic > Referrals > Acquisition شوید و بک لینک های وارد شده به سایت را مشاهده نمایید.
استفاده از سرویس Ahrefs
یکی از قوی ترین ابزار برای بررسی بک لینکهای سایت استفاده از ابزار سرویس Ahrefs است که هر روز فضای سایت ها را چک می کند. اما عیب عمده این ابزار در پولی و گران بودن آن است. در صورتی که سئوکار حرفه ای هستید و درحال انجام پروژهای متعدد می باشید، این ابزار ارزش استفاده را خواهد داشت. در مقابل پرداخت هزینه برای استفاده از این سرویس ،سرویس رایگان SEO Review Tools وجود دارد که امکان مشاهده ۱۰۰ بک لینک را به صورت رایگان فراهم می کند.
پس از وارد این سرویس شدن ،آدرس سایت خود را در قسمت inter website URL وارد نمایید
در صورتی که میخواهید لیست کامل لینک های وارد شده به صفحات سایت را مشاهده کنید ، گزینه All pages on this domain را انتخاب کنید.
استفاده از سرویس سایت moz
برای استفاده از سرویس این سایت باید آدرس سایت خود را در قسمت link explorer وارد کرده و سپس تعدادی از بک لینک های سایت خود را مشاهده نمایید. البته باید گفت که این سرویس دارای محدودیت بوده و باید از طریق ثبت نام در سایت moz.com ، حداکثر طی ۱۰ ماه از این سایت گزارش بگیرید.
سرویس Alexa
سایت الکسا یکی از سایت هایی که به سئوکاران خدمات زیادی را ارائه می کند. یکی از بخش های الکسا بخش گزارش بک لینک های سایت است. این گزارش را می توانید در سرویس رایگان الکسا مشاهده کنید.
سرویس Rank Signal
سرویس دیگری که در اینجا به معرفی آن پرداخته میشود،سرویس Rank Signal است که پس از ثبت نام در آن می توانید به صورت رایگان تمامی بک لینک های سایت خود را مشاهده کنید.
سرویس semrush
برای استفاده از این سرویس باید در آن ثبت نام کنید. اما این سیستم برای سایت فارسی جواب گو نبوده و بیشتر برای سایت های غیرایرانی کاربرد دارد.
استفاده از سایت Backlink Watch
برای استفاده از سایت Backlink Watch ابتدا در آن ثبت نام کرده و آدرس سایت خود را به صورت کامل وارد کنید و سپس کلیک نمایید. در مرحله دوم پس از چند دقیقه لیست کامل بک لینک های سایت را به شما نمایش می دهد. محدودیت استفاده از این سایت این است که برای خروجی گرفتن و ذخیره کردن لیست بک لینکها باید از افزونه Table Capture استفاده کنید.
استفاده از سرویس Majestic SEO
یکی از محبوبترین سرویس ها برای گزارش بک لینک ها است که نزد بازاریابان و فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که برای بررسی و نظارت سایت خود و رفتار مشتریان از آن استفاده می کنند. برای استفاده از این سرویس باید در آن ثبت نام کنید و فقط یک بار در روز می توانید از طریق این سرویس گزارش بک لینک بگیرید. پس از ثبت نام در سایت یک ایمیل برای تایید ارسال میشود که باید روی آن کلیک کنید و سپس وارد سایت شوید. در مرحله بعد آدرس سایت خود را وارد کنید و لیست بک لینکهای سایت خود را مشاهده کنید.
سخن پایانی
با توجه به اهمیت بررسی و تحلیل بک لینک های سایت، روش های فوق به مدیر سایت و سئوکاران کمک ویژه ای می نمایید. از این رو با فراگیری و انجام متدهای توضیح داده شده در بالا می توانید لینک های مفید و تاثیرگذار برسایت خود یا لینک های اسپم را شناسایی کرده و از طریق اقدامات لازم جهت افزایش رتبه سایت باعث افزایش ترافیک سایت و بهره وری سایت خود شوید.