معرفی ۱۷ مورد از بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

پس از یادگیری اصول سئوی سایت، لازم است که بهترین ابزارهای رایگان بررسی سئو و مدیریت کردن آن را نیز بشناسید. در این مقاله به طور کامل با بهترین ابزار بررسی سئوی سایت پر کاربرد آشنا می شویم.

پس از طراحی سایت، تولید محتوا و حتی سئو کردن سایت ممکن است که سایت در نتایج برتر جستجو قرار گیرد. اما با این وجود تفاوتی ندارد که سایت شما در نتایج برتر صفحه اول باشد تا در صفحه دهم گوگل. چون ممکن است در روز بعد نتایج جستجو تغییر کرده و جایگاه خود را از دست دهید. الگوریتم های گوگل روز به روز هوشمندتر و دقیق تر سایت ها و اقداماتی که انجام می دهید را بررسی می کنند. اما قبل از این که گوگل دست به کار شود و رتبه خود را از دست دهید، لازم است با شناخت بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت، اقدامات و جایگاه و کلمات کلیدی سایت خود را بررسی کنید. پس از یادگیری اصول سئوی سایت، لازم است که بهترین ابزارهای رایگان بررسی سئو و مدیریت کردن آن را نیز بشناسید. در این مقاله به طور کامل با بهترین ابزار بررسی سئوی سایت پر کاربرد آشنا می شویم.

۱- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics):

با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس می توانید هر اطلاعاتی که راجع به بازدید کنندگان است را پیدا کنید. به طور کلی این ابزار اطلاعات و داده های موجود را در چندین دسته مختلف تقسیم بندی می کند که به صورت دقیق تر می توانید به اطلاعات مورد نظر دستیابی داشته باشید. داده های گوگل آنالیتیکس به شرح زیر است:

  • Real Time:

این بخش اطلاعات لحظه به لحظه سایت را در اختیار شما قرار می دهد. در این قسمت می توانید اطلاعاتی مانند نحوه وارد شدن کاربران، صفحاتی که توسط کاربران دیده شده، مکان فعلی آن ها، صفحات فعال سایت  و … را مشاهده نمایید. همچنین می توانید مشاهده کنید که در همین لحظه چه کاربرانی در سایت فعال هستند و از چه صفحاتی دیدن می کنند؟

  • Conversions (نرخ تبدیل):

یکی از فاکتورهای مهم در سایت نرخ تبدیل سایت است. در این قسمت می توانید اطلاعات مربوط به این که چه تعداد از کاربران به شما مشتری تبدیل شده اند را مشاهده کنید.

  • Audience (مخاطبان):

در این قسمت می توانید اطلاعات مربوط به کاربران مانند جنسیت، سن و تعداد کاربران آن ها، سلایق و علایق آن ها، مدت زمان ماندن آن ها در صفحات مختلف، نرخ پرش (Bounce Rate) و … را مشاهده کنید.

  • Acquisition (نحوه جذب کاربران):

در این قسمت می توانید روش هایی که کاربران از طریق آن ها وارد سایت شده اند، و راه های افزایش ترافیک ورودی را مشاهده نمایید.

  • Behavior (رفتار) :

با مشاهده این قسمت می توانید اطلاعات مختلفی پس از وارد شدن کاربران به سایت به دست آورید. برای مثال می توانید مشاهده کنید کاربران پس از وارد شدن به سایت از چه صفحاتی دیدن می کنند؟ در این صفحات چه کاری انجام می دهند و … ؟ روی چه لینک هایی کلیک می کنند؟ روی چه دکمه هایی کلیک می کنند؟ و …

هر کدام از قسمت های این ابزار اطلاعات جامع و کاملی از داده ها را در اختیار سئو کاران قرار می دهد. برای مثال در قسمت مشاهده این که کاربران از چه راه یا کانال هایی وارد شده اند، می توانید استراتژی مناسب و صحیح را برای کسب و کار خود تنظیم نمایید.

۲- ابزار Google Page Speed Insights:

طبق اطلاعیه های مختلفی که رسما توسط کمپانی گوگل اعلام شده، سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه بندی سایت محسوب می شود. برای بررسی سرعت آپلود سایت در موبایل و دسکتاپ می توانید از ابزار  Google Page Speed Insights استفاده کنید. پس از این که آدرس سایت خود را در این سایت وارد کردید، اطلاعات متعددی را خواهید دید. با به دست آوردن و مشاهده اطلاعات سرعت سایت می توانید اقدامات لازم برای افزایش سرعت آپلود سایت اجرا نمایید. علاوه بر این، می توانید با مطالعه مقاله راه های افزایش سرعت سایت را روش های مطمئن برای افزایش سرعت سایت را اجرا کنید.

۳- Similar Web :

یکی از موارد دیگری که باید زمان سئو کردن سایت به آن توجه کنید، این است که بدانید جایگاه شما در مقایسه با سایت های دیگر رقبا چیست؟ با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید بررسی کنید و ببینید جایگاه سایت بین رقبا کجاست؟ همچنین می توانید ترافیک سایت رقبا، رتبه صفحات مختلف سایت رقبا، نرخ Engagement آن ها و سایر اطلاعات دیگر مربوط به سایت رقبا را مشاهده و بررسی نمایید. یکی از بهترین مزایای که این ابزار به شما می دهد این است که تمام داده ها و آمارها، دارای فرمت خوانا است. برای مثال با کلیک کردن روی قسمت داده های مرتبط با جستجو می توانید مشاهده کنید که ترافیک سایت شما از طریق تبلیغات گوگل، کلمات کلیدی، شبکه های اجتماعی و … تامین می شود. همچنین می توانید بررسی کنید که از طریق چه کلماتی ترافیک بیشتری داشته یا تبلیغاتی که انجام داده اید روی کدام کلمه ها بازده بالایی داشته است.  این ابزار پیشرفته و منحصر به فرد در نسخه رایگان خود اجازه بررسی ۵ سایت را به شما می دهد. اما برای بررسی موارد بیشتر می توانید از نسخه pro استفاده نمایید. با این وجود مقایسه ۵ سایت با یک دیگر نیز کفایت می کند.

 

Similar Web

۴- ابزار SEO Site Checkup:

برخی از سایت ها ممکن است حتی بعد از این که سایت را سئو شده اند، مورد توجه گوگل قرار نگیرند. برای این که بررسی کنید مشکل سایت و ایرادات آن چیست، می توانید از این ابزار استفاده کنید. این ابزار دقیق و قدرتمند دارای قابلیت های منحصر به فردی است که به شرح زیر است:

  • مانیتورینگ سئو
  • بررسی جایگاه رقبا و فعالیت هایی که انجام می دهند.
  • تجزیه و تحلیل مشکلات مربوط به سئوی سایت
  • قابلیت تهیه گزارش های مرتبط با سئو

برای استفاده از این ابزار کافی است آدرس سایت را در باکس مربوطه وارد کنید. نتایج مورد نظر در صفحات مختلف به شما نمایش می دهد که به راحتی می توانید این داده ها را بررسی نمایید. این ابزار مشکلات موجود در سایت را نمایش می دهد و به همین دلیل به صورت هدفمندتر می توانید اقدامات لازم را انجام دهید. علاوه بر این، برای این که بدانید باید چگونه مشکلات سایت را بررسی کنید، کافی است روی دکمه  How to Fix کلیک کنید تا توصیه های لازم را دریابید.

SEO Site Checkup

۵- ابزار Google Search Console

ابزار گوگل سرچ کنسول به صورت رایگان توسط کمپانی گوگل ارائه می شود. این ابزار اطلاعات و آمار بسیار ویژه و دقیقی را به زبان ساده به سئو کاران و افراد فعال در حوزه وب مستر قرار می دهد. همچنین قسمت داشبورد Google search console اطلاعات ساده و اجمالی در مورد وضعیت سایت نمایش می دهد که فهم آن بسیار ساده است.

همچنین در قسمت search Result می توانید عملکرد سایت خود را در گوگل بررسی کنید. همچنین می توانید به صورت مجزا قسمت های مختلف مانند وسیله جستجو، نوع جستجو، تاریخ جستجو و … را بررسی کنید تا ببینید در تاریخ های مختلف سایت شما چقدر بازدید داشته است. یکی از بهترین قابلیت های سرچ کنسول گوگل این است که می توانید لینک های سایت را بررسی و پیگیری کنید. چرا که اعتبار سایت هایی که به شما لینک داده اند نیز تاثیر زیادی در افزایش رتبه سایت دارد.

ابزار Google Search Console

۶- ابزار SpyFu

حتی در صورتی که اقدامات ضروری برای بهینه کردن سایت را انجام داده باشید، باید همیشه حواستان به رقبا هم باشد. به همین منظور می توانید از نرم افزار SpyFu استفاده کنید. با وارد شدن به صفحه اصلی سایت آدرس سایت رقیب را وارد کرده و به خوبی همه بخش های آن را رصد کنید. پس از جستجو کردن با نتایج زیر روبرو خواهید شد.

در این نتایج می توانید داده های زیر را بررسی کنید:

  • کلمات کلیدی برتر
  • کلمات کلیدی اشتراکی
  • لینک های داخلی
  • سابقه رتبه بندی های سایت

به طور کلی هدف از بررسی کردن رقبا و کارهایی که انجام می دهند این است که می توانید استراتژی های صحیح و مناسب با کسب و کارتان را تدوین کنید. با استفاده از این ابزار می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • بررسی میزان موفقیت رقبا یا شما در یک کلمه کلیدی خاص و مشترک
  • پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد پروفایل link building رقبا
  • پیدا کردن کلمات کلیدی جدید برای به دست آوردن رتبه جدید در نتایج جستجو

 

ابزار SpyFu

۷- ابزار  Google Keyword Planner:

تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهم ترین اقدامات برای سئوی سایت است. خوشبختانه برای تحقیق کلمه کلیدی ابزار تخصصی مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین ابزار Google Keyword Planner است که کار کردن با آن بسیار آسان است. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید یک اکانت در گوگل ادز بسازید تا اطلاعات کاملی در مورد کلمات کلیدی به دست آورید. در غیر این صورت اطلاعات کامل نمایش داده نمی شود. این ابزار توسط گوگل ارائه و مدیریت می شود،  به همین دلیل می توان گفت اطلاعات دقیقی نشان می دهد. پس از ساختن اکانت، وارد حساب کاربری شده و کلمات مرتبط با کسب و کارتان را جستجو کنید. پس از وارد کردن کلمات روی گزینه Get Ideas کلیک کنید، این ابزار اطلاعات زیر را به شما نمایش می دهد:

  • رقابت بر سر کلمه مورد نظر در گوگل
  • میانگین جستجوی کلمه در هر ماه
  • روند جستجوی کلمه در  یک بازه زمانی معین
  • کلمات مرتبط با کلمه کلیدی که جستجو کرده اید.

پس از به دست آوردن اطلاعات بالا، می توانید استراتژی تولید محتوا مناسب را تدوین و اجرا نمایید.

۸- ابزار  Google mobile friendly test:

گوگل به صورت رسمی اعلام کرده سایت هایی که responsive نیستند، با احتمال بسیار کم تری رتبه مناسب به آن ها تعلق می گیرد. گوگل با استفاده از الگوریتم  mobile first index نسخه موبایل سایت ها را ایندکس می کند. با این الگوریتم گوگل به سایت هایی که به کاربران موبایلی هم توجه می کنند، رتبه می دهد. گوگل نیز یک ابزار تخصصی به نام ابزار  Google mobile friendly test در اختیار سئو کاران قرار داده تا وضعیت فرندلی بودن سایت را بررسی کنند.

۹- ابزار GTMETRIX:

یکی از فاکتورهای دیگری که تاثیر زیادی در بهبود جایگاه سایت و جلب نظر کاربران دارد، سرعت بارگذاری سایت است. ابزار GTMETRIX سرعت بارگذاری سایت را بررسی و ارزیابی می کند. سپس یک نمره برای عملکرد سایت شما می دهد. علاوه بر این، توصیه  هایی را نیز توضیح می دهد که سرعت سایتتان را بیشتر کنید.

ابزار GTMETRIX

۱۰- ابزار xml-sitemaps:

یکی از بهترین روش های پیگیری و ایندکس کردن سایت توسط ربات های موتور جستجوی گوگل، استفاده از نقشه سایت (site map) است. نقشه سایت یک صفحه از وب سایت است که یک لیست کامل از آدرس های صفحات سایت است که به ربات های گوگل کمک می کند سایت شما را سریع تر و آسان تر پیدا کنند. در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونه های تخصصی بررسی سایت مپ استفاده کنید. اما در صورتی که سایت شما اختصاصی است، می توانید از ابزار سئو رایگان xml- site map استفاده کنید. برای کار کردن با این ابزار می توانید آدرس سایت را در این ابزار وارد کرده و پس از زدن گزینه start فایل سایت مپ برای شما ساخته می شود. بعد از ساخته شدن نقشه سایت، آن را در آدرسی مانند example.ir/sitemap.xml قرار دهید. سپس آدرس نقشه سایت را از طریق ابزار سرچ کنسول گوگل، به گوگل معرفی کنید.

۱۱- ابزار Dasheroo :

یکی از بهترین روش های مطمئن برای بهبود و ارتقاء جایگاه سایت استفاده از ابزار Dasheroo است. این ابزار یکی از راه حل های کاربر پسند و رایگان است. این ابزار همه معیارهای مرتبط با کسب و کار را به صورت یک جا نمایش می دهد. در واقع برای این که داده های مختلف و آمار سایت را بررسی کنید، نیازی نیست از چندین ابزار استفاده کنید.  این ابزار تخصصی به خوبی کار شما را راه می اندازد. این ابزار یکی از بزرگ ترین کتابخانه های ادغامی شبکه های اجتماعی را در خود ذخیره دارد. این ابزار می تواند به اپلیکیشن های مختلف متصل شود:

  • توئیتر
  • HubSpot
  • فیس بوک
  • گوگل آنالیز
  • اینستاگرام
  • یوتیوب
  • Shopify

 

Dasheroo

Dasheroo

۱۲- ابزار keywordtool:

در سال های اخیر keyword planner به صورت رایگان در اختیار وب مستران قرار نمی گیرد و پس از چندین بار استفاده لازم است نسخه pro آن را تهیه کنید. این ابزار در صورتی رایگان خواهید بود که از تبلیغات گوگل استفاده کرده باشید. ابزار keywordtool حتی نسخه رایگان اطلاعات و آمار خوبی را ارائه می دهد. این ابزار در مورد کلماتی که کاربران در مورد کسب و کارتان جستجو می کنند، نشان می دهد. اما در نسخه پولی اطلاعات و آمار بسیار گسترده و مهم تری در اختیار شما قرار می گیرد.

۱۳- ابزار Moz Bar:

یکی از اصطلاحات پر تکراری که از زبان سئو کاران شنیده می شود، PA و DA است . این اصطلاحات به دامنه (Domain) و page Authority سایت اشاره دارد. اعتبار این شاخص ها از طرف وب سایت Moz برای گوگل مشخص می شود. ابزار moz برای این که دسترسی راحت به کاربران و مخاطبان برای بررسی کردن اعتبار دامنه سطح وب بدهد، برای این کاربران یک افزونه برای افزونه مرورگر کروم ساخته است. برای کار کردن با این افزونه باید آن را روی مرورگر کروم نصب نمایید. این ابزار اطلاعاتی در مورد اعتبار صفحه، نرخ اسپم، تعداد بک لینک ها را در زمان کوتاهی نمایش می دهد. علاوه بر این، این اطلاعات پس از این که کلمه ای را در گوگل سرچ می کنید، پایین هر سایت هم نمایش می دهد.

۱۴- وب سایت ahrefs:

یکی از قدرتمندترین ابزارهای بررسی و مانیتورینگ کردن بک لینک ها در کل سطح وب، استفاده از وب سایت ahrefs است. این وب سایت دارای ابزار مختلفی از جمله back link checker است که به صورت رایگان می توانید از آن استفاده کنید. با این وجود برای به دست آوردن اطلاعات مهم تر و بیشتر از نسخه پولی این وب سایت استفاده کنید. با استفاده از این ابزار می توانید از تعداد بک لینک های دامنه ،میزان لینک های نوفالو و فالو، بک لینک های ساخته شده برای سایت و … را بررسی و مشاهده کنید.

۱۵- ابزار Google Light House:

این ابزار عملکرد سایت یا صفحات آن را از ۵ جهت مورد ارزیابی قرار می دهد که به شرح زیر است:

  • دسترسی پذیری (Accessibility)
  • سئو: این قسمت دارای یک چک لیست کامل از اصول اولیه ای است که هر مدیر سایت باید در سایت خود اجرا کند.
  • اجرا (Performance): این بخش بررسی می کند که سرعت بارگذاری و روند بارگذاری صفحات محتلف سایت چگونه است.
  • تجربه برتر (Best Practices): این قسمت نکاتی را بررسی می کند که برای بهبود تجربه کاربری ، بهبود عملکرد سایت و سئو و … آن موثر است.
  • وب اپلیکیشن های پیش رونده (PWA): اپلیکیشن های پیش رونده در واقع وب سایت هایی هستند که مانند اپلیکیشن قابل نصب هستند. ابزار Google Light House (گزارش لایت هوس) درباره قابلیت نصب، سرعت و بهینه سازی این وب اپلیکیشن ها را بررسی می کند.

۱۶- ابزار رایگان Screaming frog  :

بررسی جزئیات اطلاعات و قسمت های مختلف سایت اهمیت زیادی در بهبود و ارتقاء جایگاه سایت دارد. با استفاده از ابزار Screaming frog  می توانید نگاه جزئی و وسیع به سئو داخلی سایت داشته باشید. این ابزار آنلاین نیست و می توانید آن را دانلود کرده و روی رایانه خود نصب کنید. مهم ترین اطلاعاتی که این ابزار نمایش می دهد، به شرح زیر است:

  • عنوان هر صفحه
  • تعداد تگ های H در هر صفحه سایت
  • توضیحات متا هر صفحه
  • لینک های خروجی
  • لینک های صفحات
  • ریدایرکت صفحات

۱۷- ابزار Broken link check:

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که بررسی و برطرف نکردن ایرادات آن تاثیر زیادی در کاهش رتبه سایت دارد، وجود لینک های شکسته است. لینک هایی که به صفحات ۴۰۴ یا صفحات حذف شده می رسد، جزء لینک های شکسته محسوب می شود. با استفاده از ابزار رایگان سئو Broken link check می توانید لینک های شکسته را شناسایی و سپس حذف نمایید.

ارسال پاسخ